Większość uczniów, niestety, nie lubi matematyki, nie rozumie jej i w związku z tym
nie zna. Przedmaturalne powtórki odkłada na później, aż w końcu, zwykle w okolicach
studniówki strach przed maturą z matematyki osiągnie apogeum. Jak zdać maturę
nie lubiąc matematyki? Przede wszystkim, nie należy zakładać, że nauczymy się
całego materiału przez parę miesięcy, skoro nie udało to się w ciągu trzech lub czterech
lat. Lepiej nauczyć się rzeczy najważniejszych i takich, które najczęściej obecne
są w zadaniach maturalnych, niż niepotrzebnie tracić czas na cały, trudny materiał.
W tej książce wybrano około 60% materiału z profilu podstawowego, który obecny
jest w około 90% zadań maturalnych. Nie znajdziemy tu funkcji wykładniczej, przekształceń funkcji, przekształceń płaszczyzny, geometrii przestrzennej i innych trudniejszych fragmentów programu, których uczeń nie lubiący matematyki i nie znający
jej nie nauczy się w trakcie powtórek. Wszystko, co jest w książce da się zrozumieć
i da się nauczyć w ciągu 20 lekcji, co zagwarantuje sukces maturalny na poziomie
powyżej 40%.
Uczeń nie lubiący matematyki męczy się także w trakcie rozwiązywania zadań. Nie
ma sensu robić coś na siłę. Lepiej przeczytać przykładowe rozwiązania, podpatrzeć
je, niż samemu tracić czas na wyważanie otwartych drzwi. W książce wszystkie przykłady
mogące wystąpić w zadaniach maturalnych są rozwiązane. Rozwiązania te są
zwykle zbliżone do rozumowań uczniowskich, co oznacza, że nie są optymalne ale
łatwo przyswajalne. Zadania przedstawione w książce podzielono na dwa rodzaje,
typowe problemy sprawdzane w testach maturalnych oraz zadania zaproponowane
przez CKE. Sposoby rozwiązań tych ostatnich wielokrotnie różnią się od propozycji
CKE i idą w kierunku rozumowań uczniowskich.
Do przeczytania książki i nauczenia się tego zakresu materiału wystarczy 20 godzin.
Proponowałbym każdego dnia przerobić jedną godzinę. Moje wieloletnie doświadczenie
uczy, że taki dobór materiału i metoda gwarantują sukces maturalny, czego życzę
wszystkim czytelnikom zdającym egzaminy dojrzałości.